Kısırlık olarak da bilinen infertilite, çiftlerin en az bir yıl boyunca, korunmasız ve düzenli bir cinsel birliktelik yaşamalarına rağmen gebeliğin gerçekleşmemesi durumudur. İlerleyen yaşta daha sık görülen bir durum olan infertilite, üreme sistemiyle ilgili yaşanan bir sağlık sorunudur. Bununla birlikte, uygulanan tedavilerle birlikte, kısırlığın üstesinden gelinebilir. Tüp bebek alanında uzman Op. Dr. Abdullah Göymen’e ulaşmak için iletişim sayfasını kullanabilirsiniz.

infertilite tedavisi nasildir

İnfertilite (kısırlık) nedir?

Dünya genelinde, her 100 çiftin 10’u ile 15’inde görülebilen bir durum olan infertilite, yani kısırlık kadın ya da erkekten kaynaklanabilen bir durumdur. Erkeklerdeki kısırlık, üreme hücresi spermin üretimi, yapısı ve fonksiyonundan kaynaklanabilir. Kadınlardaki kısırlığın nedenleri arasında ise düzensiz adet, tüplerin tıkanıklığı ve tahribatı söz konusu olabilir.

İnfertilitenin sebepleri nelerdir?

İnfertilitenin nedenleri, temel olarak üreme hücreleri ya da döllenme süreçleri ile bağlantılı olsa da, farklı nedenlerden kaynaklanabilen kısırlığın, araştırmalar yapılmasına karşın net bir nedeni bulunmamaktadır. Öyle ki, üreme hücrelerinden kaynaklanabilen infertilitenin nedenleri saptanabilse de, kısırlığın nedeni ile ilgili yapılan araştırmalarda yüzde 15’i kapsayan bir grupta, kısırlığa yol açan bir neden bulunamamıştır.

Kadınlarda infertilite

Kısırlığın nedenlerine bakıldığında, kadın ve erkek arasında yüzde 50-50’lik bir oran karşımıza çıkar. Kadınlarda, gebelik şansının ilerleyen yaşlarla birlikte ciddi oranda azaldığı bilinen bir gerçektir. Bununla birlikte, kadınlarda infertilite nedenleri içinde tüp tıkanıklığı, yumurtlama bozukluğu, erken menopoz ve endometriozis en çok görülen nedenler arasındadır.

Erkeklerde infertilite

Erkeklerde kısırlık nedenlerinde, arkada birçok sebep yatsa da en çok görülen nedenler sperm üretimindeki bozukluklar ve sperm morfolojisinde görülen anormal durumlardır. Bununla birlikte erkeklerde infertilite nedenleri içinde azospermi, kanal tıkanıklıkları, hormonla ilgili sebepler, genetik hastalıklar, varikosel, şeker hastalığı, sigara ve alkolün aşırı kullanımı, stres de yer alır.

infertilite cinsel yasami etkiler mi

Kısırlık nasıl teşhis edilir?

Kısırlık için, kabul görmüş olan genel metot, düzenli bir şekilde cinsel ilişkiye giren ve herhangi bir korunma yolunu uygulamayan bir çiftin, bir yıl süre boyunca gebelik yaşamaması bir teşhistir. Bu durumu yaşayan çiftlerde, kadın ya da erkeğin üreme sisteminde bir problem olması olasıdır ve kısırlık tedavisi için destek almaları, yaş ilerlemeden bu durumun üzerine gitmeleri gebelik şansını artırır.

İnfertilite tedavisi nasıl yapılır?

İnfertilite tedavisinde en çok yaygın olan yöntem in-vitro-fertilizasyon, yani tüp bebek tedavisidir. Bununla birlikte, kısırlığın farklı tedavi metotları da söz konusudur. Hangi tedavi yönteminin uygulanacağı ile ilgili olarak, sperm ve yumurta kalitesinin ölçülmesi ve diğer faktörler doktor tarafından göz önünde bulundurulur.

İnfertilite cinsel yaşamı etkiler mi?

Kısırlık ve cinsel yaşam arasında, doğrudan olmasa da dolaylı bir bağ vardır. İnfertilite sorunları yaşayan bir çiftte, cinsel yaşamda çeşitli fonksiyonel bozukluklar görülebilir. Öte yandan, cinsel yaşamı çocuk sahibi olmaya endeksleyen çiftlerde psikolojik olarak sorunlar ortaya çıkabilir. Kısırlık kaynaklı cinsel yaşam problemleri arasında erken boşalma sık görülmektedir.

Kısırlık ile yaş arasında bağlantı var mıdır?

Gebelik ve yaş arasında her zaman bir ters orantı söz konusudur. Erkeklerde sperm hücreleri yaşam boyunca üretilmeye devam eder, kadınlarda ise 40’lı yaşlardan itibaren azalmaya başlayan yumurta hücreleri, 45’li yaşlardan sonra ciddi anlamda düşer. Kısırlığın, biyolojik nedenlerine ek olarak çevresel ve hastalıkla ilgili faktörlerle ilişkili olduğu da göz önünde bulundurulursa, doğrudan kısırlıkla ilişkilendirmesek de, gebelik şansı ile yaş, ilişkilidir.

Kısırlığı Tetikleyen Faktörler Nelerdir?

Kısırlık, üremeyi zora sokan bir unsurdur. Bu yüzden kısırlığı tetikleyen faktörler nelerdir? Bilinmesi gerekir. Kısırlığa neden olan çok sayıda unsur vardır. Sigara ve alkol kullanımı bunlardan biridir. Bu tür maddeler sperm ve yumurta kalitesini düşürür. Genital enfeksiyonlar ve kanserler de kısırlığa sebep olur. Yumurta ve sperm azlığı sonucu gebe kalma ihtimali zorlaşır. Cinsel yolla bulaşan hastalıklara da dikkat etmek gerekir. Bu tür ciddi hastalıklar kısırlığa neden olabiliyor.

Erkekte Kısırlığı Tetikleyen Faktörler Nelerdir?

Erkekte kısırlığı tetikleyen bazı faktörler vardır.

Bu faktörler şunlardır:

• Sperm kanallarının tıkanmış olması
  • Testis kanseri ve travmaları
  • Menide yetersiz sperm bulunması
  • Menide hiç sperm bulunmaması

Bu gibi unsurlar erkekte kısırlığa neden olan ve bu durumu tetikleyen faktörlerdir.

Kısırlık Ne Zaman Belli Olur?

Kısırlık genellikle belirti vermektedir. Fakat bazı kadınlarda ise belirtileri yoktur. Eğer belirtilerin hepsi mevcutsa, gebe kalamıyorsa ve tedavilere yanıt vermiyorsa kısırlık belli olmuş demektir. Kısırlık doğuştan da gelmektedir.

Kısırlığın Belirtileri

En önemli belirtisi ise adet düzensizliğidir. Adet düzensizliğinin yanında birde anormal dışında fazla ve uzun kanaların olmasıdır. Erkeklerde ise genellikle sperm azlığının olması sebep olmaktadır. Kadınlarda anne olmadığı halde göğüsten süt gelmesi, rahimdeki miyomlar, erken menopoz, yumurtalıkların zarar görmüş olması.

Genetik durumlar ve hormon bozukluğu da kısırlığın belirtileri arasındadır. Ayrıca saç dökülmesi, sivilcelenme, aşırı kıllanma, ani kilo alma veya kilo verme, vücutta ağrı gibi belirtileri bulunmaktadır. Bu durumlar gebe kalmasına ve üreme açısından sıkıntıda olduğunu göstermektedir.

Kadın İnfertilitesi Ne Demek?

Cinsel birliktelik sonrası ortalama bir yıl içerisinde gebelik oluşur. Bu süre sonrasında gebelik oluşmadığı takdirde infertilite sorunu ortaya çıkar. Kadın veya erkekten kaynaklanması muhtemel olan ve halk dilinde kısırlık olarak tabir edilen bu durumda jinekolog kliniklerinden destek almak gerekir.

Kadından Kaynaklı İnfertilite Nedenleri

Gebelik gerçekleşmemesi sonucu jinekologlardan alınacak destek önemlidir. Kadında infertilite tanı sonrası ortaya çıkar.

İnfertilite kadından kaynaklı ise belirtileri;

• Tüplerdeki tıkanıklık
  • Yumurtaların gelişememesi düşük be bozuk olması
  • Rahim içi kistleri
  • Menepoz sürecinin erken oluşması
  • Enfeksiyonel hastalıklar
  • Kronik hastalıklar
  • Obezite ve başka etkenlere bağlı olarak gelişebilir.

Tedavisi mümkün olan sorunlar çözülebildiğinde gebelik gerçekleşir.