Site icon Op. Dr. Abdullah Göymen

Spiral (Rahim içi Araç)

Spiral Nedir?

Spiral, en güvenli doğum kontrol yöntemlerinden biridir. Rahim içi araç olarak da bilinen spiraller spermlerin rahim kanalındaki yumurtaya ulaşarak döllemesini önler. Yumurta bir şekilde döllense dahi rahime yerleşemez ve gebelik gerçekleşmez.

Spiralin dünya genelinde en çok kullanılan doğum kontrol yöntemi olmasının sebepleri şunlardır:

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanı Op. Dr. Abdullah Göymen’e ulaşmak, randevu almak için iletişim sayfasını kullanabilirsiniz.

Spiral Çeşitleri Nelerdir?

Spiraller öncelikle hormonlu spiral, plastik spiral ve bakır spiraller olmak üzere üçe ayrılır. Hormonlu spiraller adet ağrılarını dindirmesi ve dış gebeliği önlemesi gibi faydaları nedeniyle daha yaygın şekilde kullanılır.

Hormonlu spirallerin faydaları şunlardır:

Kimlere Spiral Takılır?

Aktif bir cinsel hayatı olan ve hamile kalmak istemeyen kadınlara spiral takılabilir. Adetin bittiği günlerde rahim ağzı daha geniştir. Bu nedenle spiralin bu dönemde takılması gerekir. Spiral takma işlemi birkaç dakika içinde biter.

Spiral Taktırmanın Uygun Olmadığı Durumlar Nedir?

Spiral takılmadan önce simear testi yapılması gerekir. Bu testlerde rahim ağzında yara ya da benzer problemler varsa spiral takılmaz. Eğer hamilelik ve dış gebelik ihtimali varsa gene spiral takılmaz. Pıhtılaşma ve kanama problemleri yaşanıyorsa, kötü huylu tümör varsa, vajinal kanamalar varsa gerekli tedaviler yapılana kadar beklenmesi daha doğrudur.

Spiral Taktıran Kadının Dikkat Etmesi Gereken Durumlar Nelerdir?

Spiral takılmasından sonraki saatlerde yüksek ateş, kasıkta ağrı, halsizlik, normal olmayan akıntılar görülürse tıbbi bir muayene yapılması gerekir. Böyle durumlarda doktora başvurulmalıdır. Spiraller esasen yıllarca kullanılabilen ve etkisini koruyan aletlerdir. Yine de belirli periyotlarla kontrol edilmesinde fayda vardır.

Spiral gebeliği engelleyen bir metottur. Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korumaz. Bunun bilincinde olarak gerektiğinde prezervatif kullanılmalıdır.

Spiral takıldıktan sonraki aylarda adetlerin daha ağrılı geçmesi sık karşılaşılan bir durumdur. Daha sonraki dönemlerde bu şikayetler azalacaktır.

Rahimde Yara Varken Spiral Takılır Mı?

En çok merak edilen sorulardan biri rahimde yara varken spiral takılır mı? Sorusudur. Serviks adı verilen dokuda kızarıklık, kanama, kaşıntı gibi etkenlerin görülmesi rahim ağzında yara olduğunu ifade eder. Rahim ağzındaki yaralar ise bazı hastalık belirtilerini ifade eder. Spiralin takılabilmesi için daha detaylı tetkiklerin yapılması gerekir. Yaraya sebep olan ciddi bir hastalık veya etken varsa hastaya spiral takılması uygun görülmez. Eğer yoksa spiral takılır. Spiral takılmadan önce mutlaka

Rahim Ağzı Yarası Kanser Yapar Mı?

Rahim ağzı yarası bazı sorunlara neden olabilir.

Neden olabileceği bazı sorunlar şunlardır:

Ciddi ve anormal yaralar kansere sebebiyet verir. Bu yüzden erken teşhis için kısa zamanda doktora başvurmak gereklidir.

Adet Olmadan Spiral Takılır Mı?

Doğum sonrası hemen hamile kalmamak adına kadınların kullandığı temel birkaç yöntem vardır. Bunlardan biri spiral yöntemidir. Ancak kadınlar spiral kullanımı konusunda yeterince bilgiye sahip değildir. Öncelikle bu aletin adet sırasında takılmasının nedeni adet kanaması sırasında gebelik ihtimalinin olmamasıdır. Aksi takdirde gebe iken spiral kullanımı çok tehlikelidir. Bu nedenle adetli halde spiral kullanılması uzmanların tavsiyesidir.

Ayrıca regl döneminde salgılanan östrojen hormonu da aktif hale geldiğinden sonrasında gebelik oranı neredeyse sıfıra iner. Korunmasız ilişkiden sonraki 4-5 gün içinde spiral takmakta bebek oluşumunu engeller. Bu dönemde adet kanamalarında artış olması spiral kaynaklı olup kanamalar 1-2 gün daha uzayabilir ve daha fazla ağrı da olabilir.

Hormonlu Spiral Faydaları Nelerdir?

Spiral, gebelikten korunmaya yarayan küçük bir alettir. Etkili yöntemler arasında yer alır. Birçok çeşidi vardır. Hormonlu spiral takılırsa, spiralden az miktarda hormon salınır. Salınan bu hormon çok az miktarda olduğu için kadının vücudunu etkilemez.

Nasıl Takılır?

Spiral takılması için serviksin açık olması gerekir. Spiral kadının adetinin ikinci günü takılır. Anesteziye gerek yoktur. İşlem toplamda 15 dakika sürer.

Faydaları Nelerdir?

Hormonlu spiralin normal spirale göre daha çok avantajı vardır.

Kayma, düşme yapmaz. Hormonlu spirali sadece kadın doğum uzmanları takabilir. SGK kapsamında değildir, ücrete tabidir.